Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

12. 4. 2024 9:46

Informace týkající se vlády ČR

Žádost o poskytnutí informací týkajících se zákazu cukrovinek s HHC

Vážený pane,
Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 16. března 2024 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), která byla formulována následovně.

„Žádám o poskytnutí těchto informací:
1) návrh řešení, který předložil ministr Bartoš či odborníci České pirátské strany na jednání vlády ohledně řešení situace s cukrovinkami obsahujícími látku HHC. Ministr Bartoš k tomu na svém účtu X (dříve Twitter) napsal: "Cukrovinky s HHC nemají na trhu co dělat. Vypadají jako normální potravina, třeba gumoví medvídci, přitom normální potravinou teda rozhodně nejsou. Proto jsme na vládě za Piráty předložili rychlé a efektivní řešení, jak je během pár dnů dostat z prodeje a mimo dosah dětí. ODS, STAN, KDU-ČSL a TOP 09 se místo toho rozhodli pro plošný zákaz VŠECH výrobků s HHC. To je nejen nesmysl, ale bohužel i nebezpečný nesmysl, před kterým varovala řada expertů." Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-zadna-dobra-moznost-neexistuje-rika-expert-k-zasahu-vlady-proti-hhc-245814

2) návrh řešení, které vládě v této věci předložil národní koordinátor  Vobořil (ve stejném článku na seznamzpravy je uvedeno e vztahu k Vobořilovi: "Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš i vy jste navrhovali opatření Státní zemědělské a potravinářské inspekce, které by umožnilo okamžité stažení látek z trhu.".“

V reakci na Vaši žádost si Vám dovolujeme poskytnout následující informace.

Ve vztahu k Vaší otázce č. 1 si dovolujeme uvést, že návrh řešení situace s cukrovinkami s látkou Hexahydrokanabinol (dále jen „HHC“), který je předmětem Vaší otázky č. 1, předložil místopředseda vlády pro digitalizaci I. Bartoš na předmětném jednání vlády ústně v rámci rozpravy. Jeho základní teze spočívala v tom, že situaci lze řešit vydáním opatřením obecné povahy (dále jen „OOP“) Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (dále jen SZPI“) na základě vyhodnocení zdravotního rizika z potravin Státním zdravotním ústavem (dále jen „SZÚ“) s tím, že plošný zákaz této látky není třeba, jelikož plošný zákaz způsobí pouze vznik ilegálního trhu a to, že se objeví další, neprozkoumané a velmi pravděpodobně nebezpečnější alternativy (syntetické kanabinoidy až 1000x toxičtější, než jejich přírodní alternativy). Bylo poukázáno na zkušenosti z Francie, kdy na tamním trhu zakázané látky nahradily jiné deriváty se silnějším účinkem. Také Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, z.s. (APAS), jež je členem Rady vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí, v tiskové zprávě poukázala na neúčinnost prohibice a na rozšiřování nebezpečnějších látek, k dispozici zde https://www.asociace.org/aktuality/tiskova-zprava-zakaz-hhc-neresi/.

V souladu se zákonem č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 146/2002 Sb.“),  je SZPI orgánem státního dozoru zejména nad bezpečností, jakostí a řádným označováním potravin. Podle § 16a odst. 8 zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je orgánem příslušným k hodnocení zdravotního rizika z potravin SZÚ.  Pokud by tedy SZÚ vyhodnotil potraviny obsahující HHC jako škodlivé pro zdraví s odkazem na některé z účinků uvedených v čl. 14 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, mohla by SZPI konat.

Konkrétně by mohla SZPI podle zákona č. 146/2002 Sb. vydat opatření obecné povahy (dále jen „OOP“). SZPI přikročí k vydání OOP, pokud zjistí rozsáhlé a/nebo významné ohrožení spotřebitelů. Tím vydá opatření vůči většímu množství subjektů (specifikovaných například na základě místa, kde podnikají, potraviny, u níž je pochybení zjištěno apod.). OOP může SZPI vzhledem k závažnosti situace vydat i bez provedení předchozí kontroly, resp. bez návaznosti na konkrétní kontrolní akci nebo případ.

Ve vztahu k Vaší otázce č. 2 si dovolujeme uvést následující. Vámi citovaný článek odkazuje na „opatření SZPI, které by umožnilo okamžité stažení látek z trhu." Národní protidrogový koordinátor ČR J. Vobořil v této souvislosti navrhoval vydání opatření obecné povahy ředitelem inspektorátu SZPI podle § 5 odst. 6 zákona č. 146/2002 Sb. S účinností tohoto opatření by došlo k zákazu uvádění veškerých potravin obsahujících látku HHC na trh, aniž by byla látka zařazena na některý ze seznamů návykových látek v nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů, se souvisejícími trestněprávními konsekvencemi pro uživatele těchto látek. 

S pozdravem

Mgr. Ivana Beránková v. r.
vedoucí Oddělení právního
zástupkyně ředitele Odboru právního a kontrolního

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X