Tiskové konference

18. 9. 2017 12:59

Tisková konference po jednání vlády, 18. září 2017

Pavel Bělobrádek, místopředseda pro vědu a výzkum: Dobrý den, dámy a pánové, vláda dnes schválila prodloužení programu Delta na podporu aplikovaného výzkumu, mezinárodní spolupráce Technologické agentury. Doposud bylo v tomto programu vyhlášeno pět veřejných soutěží a my chceme pokračovat v tomto úsilí, aby se v rámci programu Delta především zvýšilo množství konkrétních výsledků aplikovaného výzkumu, ve kterých je shoda se zahraničními partnery. Jde nám o zavádění přímo do praxe tak, aby podobné aktivity posílily konkurenceschopnost České republiky. V letošním roce byly vyhlášeny výzvy na spolupráci s Německem pro oblast Průmyslu 4.0. A také jsme určitě připraveni k tomu, abychom postupovali v dalších oblastech a prioritních zemích. Já jsem přesvědčen, že naše aktivita směrem k dalším zemím, například v jihovýchodní Asii, bude úspěšná stejně jako v Číně. Program Delta je v tomto směru velmi vhodným nástrojem pro podporu mezinárodní spolupráce, například i k tomu, aby naše společné týmy byly potom daleko úspěšnější a daly se propojit i ty kapacity a know-how. Oproti původnímu programu byl program prodloužen o dva roky a také upraven a posílen finančně. A z tohoto důvodu tedy můžeme říct, že připravovaný program Delta, do nějž byly alokovány další prostředky, bude dalším z nástrojů, jak zvýšit konkurenceschopnost České republiky.

Karla Šlechtová, ministryně pro místní rozvoj: Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo dnes na jednání vlády České republiky materiál, který jsem slibovala od jara letošního roku, a jedná se o tzv. rekodifikaci veřejného stavebního práva. Jedná se o přípravu úplně nového stavebního zákona, který s sebou ponese více než zhruba 150 změnových zákonů.  Ministerstvo pro místní rozvoj – já to říkám velice otevřeně, říkám to dlouhodobě, není příliš spokojeno s novelou stavebního zákona, protože ta je výsledkem resortismu a samozřejmě jsem navrhovala již mnohokráte, že se postavíme čelem k tomu, jak stavební právo v České republice vypadá. Naším cílem, cílem Ministerstva pro místní rozvoj jako gestorem stavebního práva v České republice je jeden úřad, jedno povolení, a tak navrhujeme i teze nového stavebního zákona. Jedná se o změny v oblasti územního plánování tak, aby územní plány nebyly žádnou překážkou právě pro starosty a zastupitelstvo. Především chceme ulehčit změny územního plánování územních plánů, a co se týká stavebního práva, tak pro nás je samozřejmě klíčové, aby se sjednotilo na jeden úřad a samozřejmě kompetence, které se týkají povolování staveb. Pro nás klíčové, aby nový stavební zákon definoval, co se bude povolovat, protože v tu chvíli ta roztříštěnost v mnoha zákonech je opravdu veliká, jak se to bude povolovat. Cílíme pouze k jednomu povolení, žádná další; společná, koordinovaná, výjimky – něco spojit, něco rozdělit – v žádném případě! Jedno povolení. A samozřejmě cílem také je přehodnotit ty stavební úřady v České republice. Vláda tuto informaci vzala na vědomí a Ministerstvo pro místní rozvoj teď začne pracovat na věcném záměru nového zákona. Ještě dodám jednu věc. Samozřejmě podmínkou nového stavebního zákona je změna kompetenčního zákona a převedení různých agend na jeden úřad.

Michaela Marksová, ministryně práce a sociálních věcí: Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Dnes také vláda mimo jiné schválila koncepci rodinné politiky. Je tam řada opatření pro rodiny s dětmi, ale i pro rodiny s nějakým starším nebo nemohoucím členem domácnosti, opatření, která již byla touto vládou realizována, a pak je tam řada opatření do budoucna. Samozřejmě bude na příští vládě, případně vládách, které z nich zavede a které nikoliv, nicméně já toto vítám, protože my jsme tu koncepci psali tak, aby pomohla reálným rodinám, které v České republice žijí. Je tam například jedna oblast, je to oblast bydlení, kde, když se ptáte mladých rodin, tak vyjadřují vlastně jako jednu z nejdůležitějších oblastí, že nemají zajištěné bydlení. Další věci, které jsou tady ještě stále nedostatečné, je vlastně síť veřejných dostupných služeb pro rodiny s dětmi, ať už se to týká dětí předškolního věku, ať už se to týká družiny anebo ať se to týká třeba služeb typu manželské poradny, protože těch je také velký nedostatek. My bychom samozřejmě chtěli podpořit řadu preventivních služeb právě, aby třeba rozvodovost u nás nebyla tak velká, a kromě toho ještě pro informaci, vláda dostala zprávu o rodině. Je to vlastně za více než deset let, je to poměrně obsáhlý dokument, jak vidíte, a tam jsou sebrané vlastně nejrůznější statistiky o životě rodin ze všech možných aspektů, takže kdo chce, může tady studovat. Je tam devět kapitol, které opravdu velice podrobně rozpracoval Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. A teď ještě jedna důležitá zpráva, která se netýká bezprostředně jednání vlády. Ale já bych zde chtěla říci tedy definitivní čísla, kolik bude valorizace důchodů od 1. ledna 2018 a vychází to průměrně na 475 Kč na důchod, což je nejvíce od roku 2008, z čehož ta základní výměra, která je pro všechny stejná, je 150 Kč. A ráda bych tady připomněla, že vláda během celého svého období udělala několik opatření, které změnily schéma navyšování důchodů, a kdybychom to neudělali, tak by dnes ta valorizace byla pouhých 234 Kč, takže vlastně na základě opatření této vlády je ta valorizace více než dvojnásobná, děkuji.

Jiří Havlíček, ministr průmyslu a obchodu: Dobrý den, dámy a pánové, chtěl bych vás informovat, že vláda dnes na svém zasedání schválila věcný záměr novely zákona o ochraně spotřebitele. Tato novelizace, respektive věcný záměr vychází z úkolů, který Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo spravedlnosti obdržely od vlády na konci loňského roku. V zásadě jde o to, abychom v České republice ještě více posílili a ztransparentnili legislativu, která souvisí s ochranou spotřebitelů. Považujeme tento nový krok za velmi potřebný a v zásadě také nezbytný, protože dojde k  odstranění určité roztříštěnosti a dvojkolejnosti stávající právní úpravy, kdy řada ustanovení, která se týkají ochrany spotřebitelů, je uvedena v občanském zákoníku a řada jich je také uvedena ve speciálním zákoně o ochraně spotřebitele. Co si od tohoto nového zákona slibujeme, je to především zajištění vyšší míry vymahatelnosti práva, celkové posílení právní jistoty, ať už na straně zákazníků nebo na straně obchodníků. Největším přínosem tohoto zákona bude soustředění práv a povinností spotřebitelů a podnikatelů do jednoho právního předpisu. A myslíme si nebo jsme přesvědčeni o tom, že nová právní úprava bude více přehledná a jasnější a srozumitelnější. Dojde také ke zvýšení ochrany spotřebitelů v celé řadě oblastí, například mohu jmenovat oblast uzavírání smluv po telefonu, kdy nově budou  takovéto smlouvy pro spotřebitele závazné až teprve v momentě, kdy je osobně podepíše. Další oblastí je úprava, respektive zákaz předem zaškrtnutých políček v předkládaných objednávkách nebo smlouvách. Nové povinnosti v případě smluv uzavíraných na dálku elektronickými prostředky, dále pak na novou povinnost výslovně upozornit spotřebitele, že se objednávkou zavazuje k zaplacení v rámci úpravy tzv. formulářových smluv a podobně. Chtěl bych také říci, že koncentrace těchto spotřebitelských zákonů do jednoho samostatného právního předpisu umožní snadnější reakci na nově připravovanou evropskou legislativu, například v souvislosti s digitálním prostředím, online prodeji a podobně. Na závěr bych chtěl dodat, že vláda České republiky se v průběhu celého volebního období oblasti spotřebitelské intenzivně věnovala. Chtěl bych připomenout, že naše vláda schválila projekt modernizace České obchodní inspekce jako moderního dozorového orgánu, který přináší ČOI výrazné personální posílení, finanční posílení tak, aby inspektoři České obchodní inspekce pracovali s tou nejmodernější technikou, kterou mnohdy obchodníci či prodejci již dávno mají a v podstatě Česká obchodní inspekce v tomto ohledu mnohdy ztrácela krok. Další oblastí, které jsme se intenzivně věnovali, pokud jde o oblast ochrany spotřebitele, tak je to například novela zákona o ČOI, dále pak několik novel zákona o ochraně spotřebitele, kde jsme reagovali na probíhající praktiky tzv. šmejdů na předváděcích akcích, z hlediska otázky prodeje v autobazarech a podobně, takže tím jsme chtěli dokumentovat, že oblast ochrany spotřebitele je pro vládu velmi důležitá a že se jí budeme věnovat i nadále, děkuji.

Pavel Bělobrádek, místopředseda pro vědu a výzkum: Abych okomentoval oba své kolegy nebo všechny tři kolegy z vlády, co se týká stavebních úřadů, tam teď mají starostové velký problém se systémovou podjatostí. My máme několik set starostů, potýkají se s tím, že v podstatě se musí potom řešit mnohé věci jinde, na jiných stavebních úřadech, je to problematika sloučení státní správy a samosprávy, u těch stavebních úřadů je skutečně velký problém, že se za nové zablokovat poukazem na systémovou podjatost, takže to určitě vážná věc, která se dotýká obcí konkrétně. Co se týká koncepce rodinné politiky, to byla vládou přijata nejmenší možnou těsnou většinou, my se domníváme, že takovýto dokument zásadní pro rodiny by měl být konsensuální, my jako lidovci, pro nás rodinná politika je naprosto zásadní prioritou a domníváme se, že takto přijatý dokument je chybný. Domníváme se, že v rozporu s programovým prohlášením vlády a koaliční smlouvou  představuje pokus o zvrat mnohého, co jsme pro rodiny s dětmi udělali za ty 4 roky. V podstatě je to útok na manželství jako institut a, myslím si, že je velmi smutné, že i mnohé z toho, co se nám povedlo, tak že tím bude porušeno. Já se od tohoto dokumentu tedy distancuji. Co se týká ochrany spotřebitele já bych chtěl dodat, že také je velmi důležité, aby se strukturu propojovaly dozorové orgány, protože se velmi často stávalo, že dozorové orgány chodí v různé doby a skutečně potom je to zátěž administrativní, například pro podnikatele velmi vážná v tom, že potom tráví velké množství času jenom tím, že jsou kontrolováni často na obdobné věci a věc, kterou je potřeba změnit tak, aby došlo k racionalizaci, tzn. byla důsledná ochrana spotřebitele a zároveň, aby to nebylo jako administrativní zátěž, která komplikuje významným způsobem situaci podnikatelům.

Michaela Marksová, ministryně práce a sociálních věcí: Já bych ráda podotkla, že asi s panem místopředsedou tady čteme nějaký jiný dokument, protože v mých očích naopak ta koncepce navazuje na to, co tady tato vláda udělala, a přitom nic není v rozporu, a co se týče manželství, je tam několik opatření, která jsou navázána právě na manželství, typu systém novomanželských půjček, tam když ti lidé nebudou sezdaní, tak žádné půjčky nedostanou. Je to právě podpora všech, třeba u manželských poraden, ty poradny tady výrazně chybí a nicméně, jak jsem řekla: my chceme podporovat i ty rodiny, tak jak existují a nemůžeme žádnou z nich vynechat.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X